Menu

Catering dietetyczny Wrocław

Jedzenie ryb w naszym polskim społeczeństwie nie jest zbyt popularna czynnością. Jedzenie karpia na święta to jednak trochę za mało by skorzystać z bogactwa cennych składników odżywczych wartych w rybach. W sklepach rybnych jest coraz większy wybór gatunków, zarówno mrożonych jak i świeżych ryb. Dziwie zatem statystyka, która mówi,
że przeciętny Polak spożywa zaledwie 12-13kg ryb rocznie, a unijna średnia to 21kg na osobę. Niektórzy decydują się na całkowitą eliminację ryb ze swojej diety przechodząc na wegetarianizm wykluczających ich spożywanie. Istnieją bogate oferty diet „vege bez ryb”
w cateringach dietetycznych m.in. we Wrocławiu. Komponowane są one na przykład
z nabiału, kasz, ryżu, dominującym składnikiem są świeże owoce i warzywa, a także nasiona, pestki i bakalie. Wszystkie składniki komponowane są tak, aby dostarczyć odpowiednią ilość białka. Jeżeli jednak nie wyrzekasz się jedzenia ryb a zwyczajnie za mało ich spożywasz, dowiedz się, dlaczego warto je jeść. Zdecydowani ich zwolennicy twierdzą, że ryby są najzdrowszą potrawą na świecie. Przede wszystkim są bogate w składniki odżywcze , takie jak witaminy z grupy B, a niektóre z nich także w A i D. Dzięki rybiemu tłuszczowi witaminy A i D dobrze wchłaniają się w organizmie. Dodatkowo, ryby zawierają spore ilości składników mineralnych, takich jak potas, magnez, fosfor i wapń. W rybach morskich znajduje się jod, który jest niezbędnym pierwiastkiem do prawidłowej pracy tarczycy. Najcenniejsze w rybach jest to, że są doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3: kwas DHA (dokozaheksaenowy) i kwas EPA (eikozapentaenowy). W mniejszym stopniu omega-6. Dzięki tak dużej zawartości tych tłuszczów nasz mózg pracuje efektywniej (pomaga m.in. w nauce i zapamiętywaniu). Jak wynika z badań kwasy omega-3 zapobiegają starzeniu się mózgu. Chronione są także serce
i naczynia krwionośne (np. chronią przed powstawaniem blaszki miażdżycowej, zmniejszają krzepliwość krwi, obniżają ciśnienie). Wspomagają wzrok, stawy i koci, badania dowodzą,
że kwasy te skutecznie pomagają przeciwdziałać rakowi prostaty. Poza tym ryby tak jak
i mięso są bardzo dobrym źródłem pełnowartościowego białka. Dzięki tak dużej zawartości wszystkich wymienionych substancji, właściwie można powiedzieć, że nie ma w człowieku organu, na który ryby nie wpływałyby pozytywnie. Zaleci się zatem spożywanie ryb przynajmniej 2-3 razy w tygodniu! Podobnie owoce morza, które są również bardzo dobrym źródłem białka, powinny się znaleźć w naszej diecie. Jednak należy zachować szczególna ostrożność, podczas ich kupowania, pamiętając, że powinny być zawsze świeże i ze sprawdzonego źródła.